loading...
کدبانو
محسن بازدید : 6025 شنبه 24 دی 1390 نظرات (0)

طرز تهیه  پلو و چلو 15 نوع

http://www.iranvij.ir/upload/images/7ph8wipqi6a8557kfwi.jpg

طرز تهیه سبزی پلو

● مواد لازم:
▪ برنج : نیم کیلو
▪ «سبزی پلو : یک کیلو »تره، جعفری، شبت، گیشنیز، کمی شنبلیله
▪ روغن : ۱۰۰ گرم
▪ زعفران سائیده : یک قاشق مرباخوری
● طرز تهیه:
برنج را قبلا" خیس مینمایم سبزی را خوب تمیز کنید و بشوید داخل آبکش ریخته تا آب آن کاملا" گرفته شد سبزی را خوب خرد کنید برنج را مثل پلو ساده آبکش کنید ولی کمی دان تر بردارید ته دیگ را یکی دو قاشق روغن و یک استکان آب بریزید برنج داخل آبکش را کم کم در دیگ بریزید و سبزی خرد کرده را بتدریج لای برنج بپاشید یکی دو قاشق روغن، یک استکان آب و زعفران سائیده حل شده را روی برنج بدهید و آنرا روی آتش ملایم دم کنید .



طرز تهیه لوبیا پلو

● مواد لازم :
▪ برنج یك كیلوگرم
▪ گوشت ماهیچه بدون استخوان نیم كیلوگرم
▪ لوبیا سبز یك كیلوگرم
▪ پیاز بزرگ یك عدد
▪ روغن ۳۰۰ گرم
▪ رب گوجه فرنگی دو قاشق غذا خوری
▪ نمك و ادویه به مقدار مورد نیاز
▪ زعفران سائیده یك قاشق چایخوری
● طرز تهیه :
برنج را خیس كنید. الیاف دو طرف لوبیا و دم لوبیا سبز را بگیرید و آن را به قطعاتی به اندازه یك بند انگشت خرد كنید. گوشت را خرد كنید و كنار بگذارید. پیاز را خرد كنید و با دو تا سه قاشق غذاخوری روغن تقت دهید. پس از طلایی شدن پیازها, گوشت را به همراه نمك و ادویه به آن اضافه كنید و تفت دهید. پس از دو تا سه دقیقه, دو لیوان آب به مخلوط بیفزائید و پس از گذاشتن در ظرف, بگذارید تا گوشت با حرارت ملایم نیم پز شود.
لوبیا را با دو تا سه قاشق غذاخوری روغن تفت دهید و به گوشت اضافه كنید. پس از پخته شدن گوشت, به آن آب اضافه كنید و بگذارید چند جوش دیگر بزند. برنج را نیز بپزید و آبكش كنید. خورش آماده شده را در لابلای برنج قرار دهید. باقیمانده روغن را ذوب كنید, روی آن بریزید و پلو را دم كنید.
قبل از دم كردن برنج می توانید یك قاشق چایخوری زعفران سائیده را با نیم استكان آب گرم حل كنید و در گوشه ای از برنج بریزید تا در هنگام كشیدن لوبیا در دیس از آن برای تزیین استفاده كنید.




طرز تهیه پلوی لوبیا قرمز

● مواد لازم برای برای ۴ نفر:
▪ ۱ فنجان لوبیا قرمز،
▪ ۲ ق.چ روغن زیتون،
▪ یک دوم یک پیاز بزرگ خرد شده،
▪ ۳ حبه سیر له شده،
▪ حدود ۱۶۰ گرم سوسیس (دودی)،
▪ یک چهارم ق.چ فلفل قرمز،
▪ سه و یک دوم فنجان آب ،
▪ یک فنجان بزرگ برنج پخته شده (دم کشیده)، ۱۸۰
▪ گرم گوشت گوسفند،
▪ یک دوم ق.چ آویشن
● طرز تهیه:
لوبیا ها را از شب خیس کرده بطوری که آب روی آنها را بگیرد. سپس سیر و پیاز را به مدت ۶ دقیقه با روغن زیتون تفت دهید تا نرم شوند. سپس گوشت خرد شده، سوسیس و آویشن و فلفل قرمز را به آرامی به مدت ۲ دقیقه مخلوط و تفت دهید. سپس لوبیا و آب را به آن اضافه کنید و بگذارید به مدت یک ساعت و نیم به آرامی بجوشد تا لوبیاها خوب نرم شوند سپس با برنج سرو کنید.





طرز تهیه میگو پلو

تعطیلات خوش گذشت؟ سبزی پلو با ماهی خوردید؟ در این ایام تقریبا هر ایرانی برای یك بار هم كه شده به خاطر رسم دیرین خوردن ماهی در شب سال نو، یك وعده غذایی اش را به این غذای دریایی اختصاص می دهد. همان طور كه می دانید فقط ماهی نیست كه ارزش تغذیه ای فراوانی دارد بلكه سایر غذاهای دریایی یعنی انواع میگوها نیز از اهمیت ویژه ای برخوردارند اما قیمت بالای آنها به هر كسی اجازه نمی دهد كه حتی ماهی یك بار هم از آنها استفاده كنند.
تا به حال میگو سوخاری میل كرده اید؟ میگو پلو چطور؟ این بار می خواهیم درباره نكاتی با شما صحبت كنیم كه ارزش تغذیه ای این غذا را افزایش دهد. این نكات عبارتند از:
▪ میگو ها را قبل از سرخ كردن با آب كم بخارپز كنید تا از این طریق میزان روغنی كه برای سرخ كردن آن به مصرف می رسد كاهش پیدا كند. حتی می توانید میگوها را با آب كم و به همراه كمی پیاز، فلفل دلمه ای و گوجه فرنگی های حلقه حلقه شده بپزید، در یك ظرف نشكن قرار داده و در فر بگذارید تا در حرارت كم كاملاً مغزپخت شوند.
▪ اگر می خواهید آن را به همراه برنج میل كنید، بهتر است البته نكته مهم در تهیه برنج آن است كه به جای آبكش كردن آن را به صورت كته شده طبخ كنید.
▪ برای سرخ كردن مواد غذایی تشكیل دهنده این غذا می توانید از روغن هایی كه نقطه دود بالایی دارند، استفاده كنید مانند روغن مایع مخصوص سرخ كردن زیرا در سرخ كردن های طولانی مدت، روغن هایی كه نقطه دود كمی دارند، به سرعت اكسیده می شوند و داخلشان رادیكال های آزاد تشكیل می شود كه می توانند زمینه ابتلا به بیماری های قلبی و انواع سرطان ها را در افراد مستعد فراهم آورند.
▪ سعی كنید به جای روغن و نمك فراوان در هنگام تهیه این غذا از آبلیموی تازه و ادویه های مختلف نظیر فلفل سیاه، قرمز، زیره و زعفران استفاده كنید تا غذایتان خوش طعم تر شود.
▪ در صورتی كه می خواهید میگوها را به شكل سوخاری شده میل كنید از تخم مرغ های امگا سه دار استفاده كرده و یا از فقط سفیده تخم مرغ های معمولی استفاده كنید.
▪ به همراه میگو های سوخاری شده سبزی های تازه و یا بخارپز شده مانند كلم بروكلی، قارچ، هویج، گوجه فرنگی و ذرت قرار داده و میل كنید. هر یك از این سبزی ها ارزش تغذیه ای ویژه ای دارند و می توانند در بهبود وضعیت تغذیه ای شما كمك كننده باشند.
▪ در كنار این غذا از نان، آن هم از نوع سبوس دار آن استفاده كنید تا در تنظیم دستگاه گوارشی تان مؤثر واقع شود.





طرز تهیه آلبالو پلو

● مواد لازم:
▪ شكر : ۳پیمانه ,
▪ خلال پسته و بادام : مقداری ,
▪ روغن و زعفران : به میزان لازم,
▪ برنج : ۴ پیمانه ,
▪ آلبالو : ۱ كیلو,
▪ گوشت مرغ : ۱ كیلو
● طـرزتهیه:
ابتدا آلبالو را شسته و هسته آن را در می آوریم و سپس شكر را در آلبالو ریخته و مخلوط می كنیم و ۲و۳ ساعت می گذاریم بماند گوشت و پیاز را می پزیم و خرد می كنیم ، برنج را خیس كرده و آبكش می كنیم و كمی دون برمی داریم سپس ته قابلمه را روغن می ریزیم و نصف برنج را در ته قابلمه ریخته بعد گوشت مرغ را روی آن ریخته و سپس آلبالو را كه آب انداخته است روی آن می ریزیم و سپس بقیه برنج را روی آلبالو كنار برنج و زعفران می ریزیم و بعد كمی روغن روی برنج ریخته و به مدت نیم ساعت می گذاریم تا برنج دم بكشد.






طرز تهیه ته چین مرغ یا بره

● مـواد لازم:
▪ برای ۴ تا ۲ نفر،
▪ برنج: ۱ کیلو،
▪ روغن: ۲/۱ پیمانه،
▪ ماست کیسه ای: ۱ کیلو،
▪ زعفران ساییده: دو قاشق مربا خوری،
▪ (گوشت بره: ۲ کیلو ( یا یک عدد مرغ پاک کرده در حدود ۵/۱ کیلو،
▪ زرده تخم مرغ: ۵ تا ۲ عدد،
▪ زرشک شسته شده: ۱ پیمانه،
▪ زعفران برای قوام زرشك: ۱ قاشق مربا خوری،
▪ آبلیمو برای زرشك: ۱ قاشق ،
▪ شکر برای شیرین كردن: زرشك ۱ قاشق ،
▪ زردچوبه: مقداری
● طرز تهیه:
مرغ یا گوشت بره را میپزیم بطوریکه بعد از پختن یک استکان آب داشته باشد. استخوانهای مرغ یا بره را میگیریم. نصف از زعفران ساییده حل شده در آبجوش را با کمی نمک و فلفل و سه عدد زرده تخم مرغ داخل ماست می ریزیم و بهم میزنیم و گوشت مرغ یا بره را در ماست می خوابانیم. بهتر است گوشت را روز یا شب قبل در ماست بخوابانیم. زرشك را در كمی كره تفت می دهیم و آبلیمو و شكر و زعفران را به آن اضافه می كنیم یه قاشق غذاخوری آب به آن افزوده می گذاریم تا زرشك قوام بیاید .پلو را آبکش می کنیم ته یک ظرف نسوز یا دیگ را دو سه عدد زرده تخم مرغ نصف از روغن و یکی دو ملاقه از ماستی که گوشت در آن خوابانده ایم در آن می ریزیم و دو سه کفگیر برنج در این مایه میریزیم و مایه را در ته ظرف با پشت قاشق صاف می کنیم . مقداری گوشت و مایه زرشك روی برنج می چینیم و مقداری برنج روی آن میریزیم و بقیه گوشت و زرشك را روی برنج چیده و با بقیه برنج روی گوشت را می پوشانیم و با قاشق برنج را کمی فشار میدهیم که بهم بچسبد آب مرغ را با بقیه زعفران و سه چهار قاشق سوپخوری روغن آب کرده و بقیه ماستی که در ظرف باقی مانده مخلوط می کنیم این مایه را روی سطح برنج میدهیم در ظرف را می بندیم و ظرف را در فر یا روی آتش قرار میدهیم بمدت یک ساعت و نیم تا دو ساعت می گذاریم دم بکشد . توضیح آنکه هرقدر حرارت ملایم و مدت طبخ طولانی تر باشد ته دیگ نه چین کلفت تر می شود و موقع کشیدن کمی روغن داغ کرده روی ته چین می دهیم .




طرز تهیه استانبولی پلو

● مواد لازم:
▪ برنج : سه پیمانه ،
▪ گوجه فرنگی : متوسط نیم کیلو ،
▪ پیاز متوسط : ۳ عدد ،
▪ گوشت چرخ کرده : ۲۵۰ گرم ،
▪ آب گوشت : یک پیمانه ،
▪ سیب زمینی متوسط : ۴ عدد ،
▪ رب : یک قاشق غذا خوری سر خالی ،
▪ نمک فلفل زعفران : به میزان دلخواه .
● طرز تهیه:
پیازها را ریز خرد کرده و سرخ می کنیم گوشت را نیز در پیاز سرخ می کنیم گوجه ها ریز خرد کرده به گوشت و پیاز اضافه می کنیم اگر از پوست گوجه را در غذا دوست ندارید حتما پوست گوجه را بگیرید در انتها کمی رب سرخ شده برای بهتر شدن رنگ غذا به آن اضافه می کنیم. سیب زمینی ها را به صورت نگینی ریز خرد می کنیم و سرخ کنیم و به مواد بالا اضافه می کنیم. سپس برنج را به مواد اضافه می کنیم و برنج را به صورت کته دم می کنیم فقط دقت داشته باشید برای این که کته شما شفته نشود یک ساعت قبل از تهیه غذا برنج را در آب نمک خیس کنید.بعد هنگام طبخ آب برنج را عوض کرده و برنج را بشویید روی برنج به اندازه یک بند انگشت اگر آب باشد کافی است و برای پخت این غذا چون آب گوشت و آب گوجه فرنگی هست نیازی نیست که آب به غذا اضافه کنید اما اگر کمتر از حد لازم هست کمی آب نیز می توانیید اضافه کنید . برنج و مواد را تا هنگامی که در حال جوشیدن هست و آب آن هنوز جمع نشده است چند بار از زیر به رو هم بزنید تا مواد در ته ظرف باقی نماند و با همه برنج مخلوط شود و به یاد داشته باشید که غذاهایی مثل آلبالو پلو لوبیا پلو یا همین استانبولی پلو باید روی حرارت خیلی کم دم بکشد تا زیر غذا اصطلاحا ته دیگش نسوزد .




طرز تهیه عدس پلو

● مواد لا زم ( برای ۳ تا ۲ نفر)
▪ برنج ۱ کیلو
▪ روغن ۴ قاشق غذا خوری
▪ عدس ۱ پیمانه
▪ یک قرص نان
▪ نمک کشمش و خرما در صورت دلخواه
● طرز تهیه:
برنج را خیس می کنیم گوشت را تکه تکه کرده با یکی دوعدد پیاز خرد کرده و ۲ تا ۳ لیوان آب با حرارت ملایم می پزیم باید بعد از پختن ۱ لیوان آب داشته باشد در اواخر طبخ کمی نمک بآن میزنیم بعد گوشت را از آب خارج کرده نصف از زعفران و نصف از روغن را در آب گوشت می ریزیم و اماده می گذاریم هسته خرما را می گیریم کشمش را تمیز کرده می شوییم دیگ متناسبی را آبکرده میگذاریم بجوشد آب نمک برنج را در دیگ میریزیم تا جوش آمده کمی نرم شود عدسها را جداگانه می پزیم . وقتی برنج را آبکش کردیم ته دیگ را چرب کرده و نان را تکه تکه کرده و در دیگ می چینیم برنج را در قابلمه می ریزیم عدس را لا به لای آن در دیگ می پاشیم و گوشت و خرما و کشمش را لا ی آن قرار می دهیم و پلو را دم میکنیم دیگ را روی آتش گذاشته عرق برنج را که گرفتیم ابگوشت زعفرانی را روی برنج می دهیم و مقداری هم روغن روی آن می دهیم و می گذاریم دم بکشد.




طرز تهیه شیرین پلو

▪ برنج ۵۰۰ گرم
▪ مرغ ۸۰۰ گرم
▪ روغن کره ۲ قاشق
▪ خلال بادام ۵۰ گرم
▪ خلال پسته ۵۰ گرم
▪ پوست پرتقال ۱۰۰ گرم
▪ پیاز درشت ۲ عدد
▪ شکر ۵۰۰ گرم
▪ زعفران ساییده ۲/۱ قاشق چایخوری
▪ نمک و فلفل سیاه
● طرز تهیه:
خلال پوست پرتقال یا نارنج را شب قبل دو تا سه بار در آب می جوشانیم داخل آب سرد می ریزیم دو تا سه بار آب خلال را عوض می کنیم تا تلخی آن گرفته شود خلال را در صافی می ریزیم تا آب آن گرفته شود شکر را با سه لیوان آب یکی دو جوش می دهیم از صافی رد می کنیم خلال تلخی گرفته را داخل شربت میریزیم تا چند جوش بزند و مغز خلال شیرین شود برنج را شب قبل خیس می کنیم مرغ را بدقت تمیز می کنیم می شوییم با یک لیوان آب و کمی نمک و یک عدد پیاز می گذاریم بپزد بطوریکه بعد از پختن نصف لیوان آب داشته باشد بعد آب مرغ را صاف می کنیم با دو سه قاشق روغن و یک ملاقه از شربت خلال مخلوط می کنیم زعفران را در کمی آب جوش حل می کنیم و داخل آب مرغ می ریزیم مرغ را قطعه قطعه می کنیم استخوانهای آن را می گیریم برنج را آبکش می کنیم ته دیگ را دو سه قاشق روغن و نصف لیوان آب می ریزیم نصف از برنج داخل آبکش را داخل دیگ می ریزیم خلال را از داخل شربت بیرون می آوریم روی برنج می ریزیم و نصف از خلال بادام را می شوییم روی خلال پرتقال یا نارنج می ریزیم دو سه کفگیر از برنج را روی خلال ها می پاشیم قطعات مرغ را روی برنج قرار می دهیم و بقیه برنج را روی مرغ می ریزیم برنج را روی آتش می گذاریم در آنرا می بندیم وقتی در برنج عرق کرد آب مرغ را که با کمی شربت و زعفران و سه چهار قاشق سوپخوری روغن مخلوط کرده ایم روی سطح برنج می دهیم وبرنج را در فر یا روی آتش دم می کنیم موقع کشیدن دو سه کفگیر از برنج را با خلال پسته و کمی زعفران ساییده و بقیه خلال بادام و پرتقال مخلوط می کنیم پلو و مرغ را که کشیدیم این مواد را روی دیس می دهیم و روی پلو را کمی روغن داغ می دهیم.




طرز تهیه ته چین مرغ

● مواد لازم (برای ۴ تا ۶ نفر):
▪ برنج: یك كیلو، روغن مایع: ۱۵۰ گرم،
▪ ماست چكیده: یك كیلو،
▪ زعفران ساییده: دو قاشق مرباخوری،
▪ مرغ كامل: یك عدد،
▪ زرده تخم مرغ: ۲ تا ۴ عدد،
▪ زرشك: ۱۰۰ گرم،
▪ شكر: ۲ قاشق سوپ خوری،
▪ نمك و فلفل: در حد استاندارد.
● شیوه پخت:
مرغ را با یك عدد پیاز، نمك و ۳ فنجان آب می پزیم به طوری كه پس از پختن یك فنجان آب مرغ داشته باشیم. سپس استخوان های مرغ را جدا می كنیم.
زعفران را در كمی آب جوش حل می كنیم. ماست را به هم می زنیم. نصف زعفران حل شده در آب جوش را با كمی نمك، فلفل و سه عدد زرده تخم مرغ داخل ماست می ریزیم و به هم می زنیم.
سپس گوشت مرغ را در ماست می خوابانیم. برنج را پخته و قبل از نرم شدن مغز برنج، آن را آبكش می كنیم. در ته یك قابلمه تفلون دو تا سه عدد زرده تخم مرغ، نصفی از روغن لازم و یكی دو ملاقه از ماستی را كه گوشت را در آن خوابانده بودیم، می ریزیم و دو تا سه كفگیر برنج در این مایه می ریزیم و به آرامی آن را هم می زنیم. مایه را در ته ظرف با پشت قاشق صاف می كنیم.
مقداری گوشت مرغ روی برنج می چینیم و مقداری برنج روی آن می ریزیم و بقیه گوشت را روی برنج چیده و با بقیه برنج روی گوشت را می پوشانیم. با قاشق، برنج را كمی فشار می دهیم كه به هم بچسبد. آب مرغ را با بقیه زعفران و روغن آب كرده و ماست مخلوط می كنیم. این مایه را روی سطح برنج می دهیم.
در ظرف را می بندیم و ظرف را روی شعله اجاق قرار می دهیم. مدت یك ساعت و نیم تا دو ساعت صبر می كنیم تا ته چین دم بكشد. در ضمن هر چه قدر حرارت ملایم و مدت طبخ طولانی تر باشد، ته دیگ پلو كلفت تر می شود. زرشك را شسته و با یك قاشق روغن، كمی آن را تفت می دهیم. سپس شكر و یك چهارم فنجان آب به آن اضافه می كنیم تا زرشك حالت مربایی به خود بگیرد.
پس از دم كشیدن ته چین، قابلمه را در یك دیس گرد برمی گردانیم و روی آن را با زرشك تزیین می كنیم. در صورت تمایل می توانیم نصف زرشك را لابه لای گوشت و برنج قرار دهیم. برای مهمانی های بزرگ می توانید ته چین را در چند قابلمه نسوز در اندازه های مختلف تهیه كنید.


طرز تهیه دمی باقلا

برنج  :  ۱۰۰۰ گرم
باقلا  :  ۷۵۰ گرم
پیاز  :  ۴ عدد
روغن  :  ۲۰۰ گرم
زردچوبه  :  ۳ قاشق مربا خوری
کشمش  :  ۲۵۰ گرم


پیاز را خرد کرده با روغن سرخ می‌کنیم تا طلائی شود زردچوبه را در آن یک تفت می‌دهیم ۴ تا ۵ لیوان آب در آن می‌ریزیم باقلا را تمیز کرده می‌شوئیم و داخل ظرف پیاز می‌ریزیم و یک قاشق سوپخوری نمک به آن اضافه می‌نمائیم می‌گذاریم باقلا نیمه پز شود برنج را می‌شوئیم با ۴ تا ۵ لیوان آب مخلوط باقلا می‌نمائیم به‌هم می‌زنیم و حرارت را ملایم می‌کنیم تا برنج و باقلا بپزد و آب آن تبخیر شود در صورت مصرف کشمش آن را می‌شوئیم و وسط پلو را باز می‌کنیم و لای آن می‌گذاریم و در حدود یکساعت باید با حرارت ملایم یا در فر دم بکشد در صورت دم کردن در فر حرارت ۳۵۰ درجه است، موقع کشیدن کشمش را با کفگیر برمی‌داریم پلو را در دیس می‌کشیم و بعد کشمش را روی آن می‌ریزیم و روغن داغ کرده روی آن می‌دهیم - ممکن است چند عدد تخم مرغ نیمرو نیز روی پلو بچینیم.
در صورت رعایت مقادیر مواد اولیه این غذا برای ۶ تا ۸ نفر کافی است.





طرز تهیه آلبالو پلو با گوشت

برنج  :  ۱۰۰۰ گرم
آلبالو  :  ۲۰۰۰ گرم
شکر  :  ۲۰۰۰ گرم
گوشت بره  :  ۱۵۰۰ گرم
روغن  :  ۲۰۰ گرم
زعفران  :  ۱ قاشق مربا خوری
بادام  :  ۵۰ گرم
پسته  :  ۵۰ گرم


برنج را خیس می‌کنیم هسته آلبالو را می‌گیریم شکر را روی آلبالو می‌ریزیم ظرف آلبالو را (که بهتر است لعابی باشد) روی آتش می‌گذاریم تا جوش بیاید به‌طوری که بعد از جوش آمدن یک ربع تا ۲۰دقیقه تقریباً روی آتش بماند تا شربت کمی غلیظ شود (برای آلبالوی لای پلو لازم نیست شربت به مرحله قوام آمدن برسد). مربا را از روی آتش برمی‌داریم و می‌گذاریم کاملاً سرد شود (بهتر است مربا را یکشب قبل آماده کنیم) گوشت بره تمیز کرده را با یکی دو عدد پیاز و مقداری آب و کمی نمک می‌گذاریم بپزد به‌طوری که بعد از پختن نصف لیوان آب داشته باشد گوشت را تکه می‌کنیم و استخوان‌های آن را می‌گیریم، برنج را آبکش می‌کنیم. آلبالو را از شربت در می‌آوریم شربت زیادی مربا را چند جوش می‌دهیم تا قوام بیاید و به مصرف شربت آلبالو می‌رسانیم ۳ تا ۴ قاشق سوپخوری روغن را با نصف لیوان آب جوش ته دیگ می‌ریزیم. نصف برنج توی آبکش را در دیگ می ریزیم سه چهار قاشق از مربا را کنار می‌گذاریم (این مربا به مصرف تزئیین روی دیس می‌رسد) بقیه آلبالوی از شربت خارج کرده را روی سطح برنج می‌ریزیم نصف از بقیه برنج را روی آلبالو می‌ریزیم و گوشت بره را روی آن قرار می‌دهیم و با بقیه برنج روی آن را می‌پوشانیم اصراف برنج را به شکل مخروط بالا می‌آوریم و خلال بادام را می‌شوئیم یک گوشه دیگ می‌ریزیم و روی آن را با برنج می‌پوشانیم و دیگ را روی آتش می‌گذاریم در آنرا می‌بندیم تا عرق بکند آب گوشت بره را از صافی رد می‌کنیم با ۴ تا ۵ قاشق سوپخوری روغن آبکرده و یک ملاقه شربت آلبالو مخلوط می‌نمائیم و روی سطح برنج می‌دهیم و پلو را در فر یا روی آتش دم می‌کنیم در صورت دم کردن در فر یک‌ساعت و ربع تا یک‌ساعت و نیم با حرارت ۳۰۰ درجه باید برنج دم بکشد و در صورت دم کردن روی آتش حرارت زیر باید ملایم باشد چون ته دیگ آلبالو پلو زود می‌سوزد.
در کشیدن آلبالو پلو باید دقت و سلیقه به‌کار برد یکی دو کفگیر از روی برنج را برمی‌داریم با کمی زعفران سائیده حل شده در آبجوش و یک ملاقه شربت آلبالو مخلوط می‌کنیم خلال پسته را می‌شوئیم خلال بادام را با کفگیر از دیگ خارج می‌کنیم و این دو خلال را با برنج زعفرانی مخلوط می‌نمائیم و برای روی دیس آنها را کنار می‌گذاریم قطعات گوشت بره را از دیگ خارج می‌کنیم و پلو را در دیگ مخلوط می‌کنیم و در دیس می‌کشیم قطعات گوشت را روی آن می‌چنیم مربائی که کنار گذاشته‌ایم با برنج زعفرانی مخلوط با خلال بادام و پسته را روی دیس می‌دهیم و کمی روغن داغ کرده با کره آبکرده روی دیس می‌دهیم.
در صورت رعایت مقادیر مواد اولیه این غذا برای ۶ تا ۸ نفر کافی‌ است.
طرز خیس کردن برنج به طریق زیر انجام می‌شود:
برنج را به‌دقت تمیز می‌کنیم با آب نیم گرم چند دفعه بدون اینکه زیاد چنگ بزنیم می‌شوئیم تا آب برنج کاملاً زلال شود بعد روی برنج مقداری آب گرم به حدی که دست را نسوزاند ولی گرمی آن کاملاً محسوس باشد می‌ریزیم آب باید ۴ انگشت تقریباً بالاتر از سطح برنج قرار بگیرد، بعد به نسبت هر یک کیلو برنج یک کیلو سنگ نمک را شسته در پارچه سفیدی می‌پیچیم روی برنج قرار می‌دهیم بهتر است برنج را روز یا شب قبل خیس کنیم یا لااقل سه تا چهار ساعت قبل از طبخ خیس نمائیم در صورتی‌که برای خیس کردن برنج فرصت بیشتری باشد مقدار نمک یک کیلو و در فرصت کم یک کیلونیم خواهد بود.




طرز تهیه چلو به طریقه ایتالیایی

برنج  :  ۵۰۰ گرم
پنیر پارمیسان  :  ۱۰۰ گرم
نمک  :   به اندازه کافی
سس ایتالیائی  :  ۱۰۰ گرم
سیر  :  ۲ لپه
برگ مریم گلی  :  چند برگ


نخست برنج را در آب مخلوط کرده به نمک مدت ربع ساعت بجوشانید و سپس از چلو صافی گذرانده رویش آب سرد بریزید
چلو را مجدداً روی آتش گذاشته و پنیر را رنده کنید، همین که چلو حاضر گردید، سس نامبرده زیر را رویش بریزید
صد گرم کره را در قابلمه ریخته و قدری سیر خرد شده و چند برگ مریم گلی مخلوطش کرده و سرخ کنید، همین که قطعات سیر به رنگ طلائی در آمد، مخلوط را گرما گرم روی چلو بریزید و به سر میز ببرید.




طرز تهیه ته چین اسفناج با مرغ

برنج  :  ۱۰۰۰ گرم
اسفناج  :  ۲۵۰۰ گرم
گوشت مرغ  :  ۱۵۰۰ گرم
روغن  :  ۲۰۰ گرم
گوجه برقانی  :  ۳۰۰ گرم
ماست ساده کم چرب  :  ۳۵۰ گرم
زرده تخم مرغ  :  ۲ عدد
پیاز داغ عسلی  :  ۳ قاشق سوپخوری
زعفران  :  ۱ قاشق مربا خوری
نمک  :   قدری


ساقه‌های اسفناج را جدا می‌کنیم به‌دقت می‌شوئیم و درشت خرد می‌کنیم و با دو سه لیوان آب و کمی نمک و کمی بکین پودر می‌گذاریم چند جوش بزند و کمی بپزد. بعد اسفناج را در صافی می‌ریزیم و کمی فشار می‌دهیم تا آب آن برود اسفناج را با دو سه قاشق سوپخوری روغن کمی سرخ می‌کنیم پیاز سرخ کرده را با اسفناج مخلوط می‌کنیم و آن را از سر آتش بر می‌داریم مرغ را جداگانه می‌پزیم به‌طوری که بعد از پختن نصف لیوان آب داشته باشد برنج را خیس کرده آبکش می‌کنیم آلو یا گوجه برقانی را نیز قبلاً در کمی آب خیس می‌کنیم زرده تخم مرغ را با ماست و کمی زعفران حل شده در آبجوش و سه چهار قاشق روغن مخلوط می‌نمائیم و ته دیگ یا یک ظرف نسوز می‌ریزیم نصف از اسفناج را رو این مایه می‌ریزیم با پشت قاشق آن را صاف می‌کنیم کمی برنج می‌ریزیم بعد قطعات مرغ را که استخوان آن را گرفته‌ایم یا کوفته ریزه روی آن می‌چنیم، گوجه یا آلو یا گرد غوره را روی گوشت مرغ می‌پاشیم بقیه اسفناج را روی آن می‌ریزیم و با بقیه برنج روی اسفناج را می‌پوشانیم روی برنج را با دست صاف می‌کنیم آب گوشت مرغ را با چهار پنج قاشق روغن آبکرده و کمی زعفران حل شده در آبجوش مخلوط می‌کنیم و روی سطح برنج می‌دهیم در آن را می‌گذاریم و برنج را در فر یا روی آتش دم می‌کنیم. در صورتی‌که روی آتش آماده شود باید روی دیگ کمی آتش بریزیم و در صورتی‌که در فر آماده گردد نیم‌ساعت با حرارت ۳۵۰ درجه و یکساعت با حرارت ۳۰۰ درجه میگذاریم ته چین در فر بماند.
در صورت رعایت مقادیر مواد اولیه این غذا برای ۶ تا ۸ نفر کافی است.





طرز تهیه کلم پلوی شیرازی

نوع مقدار
سبزی( شوید،تره،ریحان،جعفری) نیم کیلو
زردچوبه ۱ قاشق چایخوری
نمک و فلفل و روغن به میزان لازم
برنج نیم کیلو
کلم خرد شده نیم کیلو
گوشت چرخ کرده ۳۰۰ گرم
پیاز ۱ عدد
ادویه پلویی ۱ قاشق مرباخوری

برنج را خیس کرده بعد از کمی پخت سبزی را اضافه کرده مانند سبزی پلو آبکش می کنیم.گوشت را به همراه ۱ عدد پیاز رنده شده ( متوسط ) چنگ می زنیم . به اندازه سرگنجشکی برداشته و در دوست گرد می کنیم در آرد می غلتانیم و بعد در روغن کمی سرخ می کنیم. در حدی که خودش را بگیرد و کنار می گذاریم . کمی روغن در تابه ریخته یک عدد پیاز را خرد می کنیم و تفت می دهیم تا بلوری شود. کلم را اضافه کرده به مدت ۱۰ تا ۱۲ دقیقه با حرارت ملایم می چرخانیم . نمک و فلفل و زردچوبه و ادویه را ریخته دوباره کمی هم می زنیم. کمی روغن ته قابلمه می ریزیم مقداری برنج در قابلمه ریخته و از مایع کلم و سرگنجشکی ها روی آن می ریزیم دوباره برنج ریخته و مواد را روی آن می ریزیم تا مواد تمام شود. قابلمه را روی حرارت گذاشته تا دم برنج بالا بیاید. دمکنی می گذاریم تا برنج دم بکشد.




ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • پیوندهای روزانه
    آمار سایت
  • کل مطالب : 238
  • کل نظرات : 82
  • افراد آنلاین : 10
  • تعداد اعضا : 391
  • آی پی امروز : 104
  • آی پی دیروز : 63
  • بازدید امروز : 239
  • باردید دیروز : 241
  • گوگل امروز : 9
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 480
  • بازدید ماه : 480
  • بازدید سال : 26,381
  • بازدید کلی : 642,894
  • لوگوی دوستان
    AxGiG,عکس گیگ پایگاه آپلود عکس ویژه وبلاگنویسان